اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
در اولین مناظره نمایشگاه محیط زیست چه گذشت؟ریزگردها سالانه 900 میلیارد تومان به خوزستان خسارت می زند/ کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است.
 
نخستین مناظره زیست محیطی ویژه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با موضوع آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها برگزار شد.

به گزارش زیست بوم و به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست عباس رنجبر نماینده پژوهشکده هواشناسی در مناظره با موضوع "آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها" که امروز در سالن 38، غرفه سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: سه مولفه اساسی در مسئله ریزگردها وجود دارد که پوشش گیاهی و رطوبت خاک، عوامل انسانی و شرایط جوی این سه مولفه را تشکیل می دهد.

کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است

وی ادامه داد: در آلودگی سال 89 در تهران که این کلانشهر را 45 روز در شرایط بسیار ناسالم قرار داد نیز منشا خارجی گرد و غبار دیده می شد. ما کانون ها زیاد ریز گرد در خارج از کشور داریم اما این کانون ها در داخل کشور نیز در حال گسترش هستند.


در ادامه این مناظره ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی طرح مقابله با گرد و غبار، در مورد منشا اصلی گرد و بار در کشور گفت: شمال سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، سواحل جنوبی تا بندر ماهشهر، خوزستان و بخشی از ایلام، اصلی ترین منشا گرد و بار در داخل کشور بر اساس آمار 10 ساله است اما این کانون ها در حال تغییر و افزایش است.

وی با تاکید بر نقش کم آبی در گسترش این کانون ها اظهار کرد: در حال حاضر سدهای ما زیر 50 تا 37 درصد ذخیره آب دارند و در خوزستان، میزان آب پشت سدها نسبت به گذشته 48 درصد کاهش داشته است.

شعاعی در مورد تاثیر گرد و غبار بر دیگر شهرهای کشور افزود: سال گذشته شاهد طوفان استثنایی در تهران بودیم، هرچند که وقوع طوفان، در تهران معمول است اما این بار طوفان با گرد و غبار زیادی همراه بود که این امر ناشی از زمین های زراعی کشت نشده اطراف است.

این مقام مسئول در مورد کانون های خارجی ریزگرد گفت: 90 درصد از تالاب های عراق و 94 درصد از تالاب های بین النهرین خشک شده است.حق آبه دجله و فرات نیز از سوی یکی از کشورهای همسایه شمال غربی مسدود می شود و همه اینها در افزایش این کانون ها بسیار موثر است.

مالچ پاشی تنها یک مسکن است

وی با اشاره به برنامه ریزی برای جنگل کاری در استان ایلام گفت: باید برای بیابان زدایی، برنامه جامعی داشته باشیم. مالچ پاشی تنها یک مسکن است.

وی همچنین نسبت به برخی اقدامات کشورهای منطقه اعتراض کرد و متذکر شد: ترکیه قصد دارد در آینده بزرگترین تولید کننده الیاف باشد، بنابراین مصمم است 7 میلیون هکتار را به زیر کشت ببرد، در حالی که بخش عظیمی از حق آبه دجله و فرات را به بهانه بالادست بودن نمی دهد.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه این مناظره، به وقوع پدیده ریزگردها به خوزستان از 10 سال پیش اشاره کرد و گفت: 4 الی 5 سال است که بیش از 20 استان کشور، متاثر از این پدیده هستند، این پدیده با شروع خشک شدن تالاب های بین النهرین آغاز شده است.

75 درصد منشا ریز گردها خارجی است

وی با بیان اینکه تنها بخش کوچکی از تالاب بزرگ هورالعظیم در کشور ایران قرار دارد گفت: از سال 1991، صدام برای مبارزه با شیعیان با حفر کانالی اقدام به خشک کردن آب این تالاب کرد و آب هورالعظیم را به دجله انتقال داد، در سال 2000 این خیانت صدام به بشریت، به ثمر رسید و یکی از 2 فاجعه زیست محیطی سال شد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: براساس تصاویر ماهواره ای در 4 الی 5 سال اول پدیده ریزگردها، 90 درصد منشا خارجی داشت که در سال گذشته این عدد به 75 درصد رسیده است.

ریزگردها سالانه 900 میلیارد تومان به خوزستان خسارت می زند

سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با معضل ریزگردها در کشور گفت: سالانه در خوزستان، 900 میلیارد تومان خسارت به دلیل معضل ریزگردها ایجاد می شود، گاهی مجلس وارد حاشیه هایی می شود که این حاشیه ها سبب حذف بودجه 60 میلیاردی سنجش آلودگی می گردد. این اتفاق بسیار اشتباه بود.

وی ادامه داد: شاهدیم که امروز برخی همکاران ما به زور می خواهند جنگل ابر را خراب کنند و جاده بسازند در حالی که برای مسائل زیست محیطی به کار کارشناسی نیاز است.

14 سال پیش در مورد بروز پدیده ریزگرد هشدار داده شد

سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این ادامه این مناظره گفت: به نظر می رسد دولت در حل مشکل ریزگردها اراده کافی دارد.

وی تاکید کرد: اگر مشکل ریزگردها در استان های جنوبی کشور ادامه یابد نه تنها جنوب و غرب کشور درگیر می شود بلکه قطعا به تهران نیز خواهد رسید.

دهدشتی گفت: 14 سال پیش در مورد بروز پدیده ریزگرد هشدار داده شد متاسفانه گاهی دولتمردان آینده را پیش بینی نمی کنند، شاید اگر در آن سال تمهیدات لازم اندیشیده می شد امروز نیازی به هزینه و تخصیص اعتبار نبود و این مشکلات را نیز نداشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته 55 میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار مصوب و در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت اما هنوز گزارشی از نحوه هزینه کرد این اعتبار دریافت نکرده ایم از این رو نمایندگان مجلس با اعتبار 60 میلیارد تومانی سازمان محیط زیست موافقت نکردند زیرا در مورد هزینه کرد 55 میلیارد تومان ابهام وجود دارد.

وی تاکید کرد: بیشتر نمایندگان حامی طرحی هستند که برای مقابله با ریزگرد موثر باشد، مجلس این آمادگی را دارد تا دولت طرح جامع مقابله با ریزگردها ارائه دهد و قطعا مجلس به دولت در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی گفت: در شرایط کنونی حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم تا از تشدید ریزگردها جلوگیری کنیم این است که برداشت آب را از سرچشمه ها که به عناوین مختلف انجام می شود متوقف کنیم.
 
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ 

 مطالب مرتبط :

وزیر نیرو: شبکه برق غرب و جنوب غرب کشور در معرض تهدید ریزگردها قرار دارد

 عکس - گرد و غبار شدید در خوزستان

 درخواست رسمی ابتکار از سازمان ملل درباره گرد و غبار

عکس - حضور اعتراضی نمایندگان خوزستان با ماسک در مجلس

مردم ایلام از شدت گرد و غبار، خانه نشین شدند

لغو 8 پرواز اهواز به علت گرد و خاک چهارشنبه

عکس - تصادف وحشتناک با 8 کشته به دلیل گردوخاک خوزستان

نیمی از شهرستان‌های خوزستان تعطیل شد

عکس - خوزستان یا خاکستان ؟

وضعیت گردوغبار در خوزستان؛ اهواز 54 برابر، ماهشهر 66 برابر حد مجاز

خاک نوشته؛ واکنش شهروندان اهوازی به هجوم ریزگردها در اینستاگرام

تنظیم طرح مشترک برای مقابله با ریزگردها

جلسه اضطراری کمیسیون کشاورزی با ابتکار برای بررسی آلودگی هوای اهواز

مدارس اهواز در همه مقاطع تعطیل شد/ توصیه مدیریت بحران به مردم

ریزگردهای ماسه ای و نمکی، تهدیدی برای آینده زیست محیطی حوضه دریاچه ارومیه

منشا یابی دقیق ریزگردها تا 3 ماه آینده/ آلودگی ریزگردها به اورانیوم بررسی می شود

طوفان صدای نمایندگان سیستان را در آورد/تعطیلی ادارات برای دومین روز متوالی

آلودگی هوا در سیستان 9 برابر حد استاندارد

رابطه گرد و غبار و سرطان ریه

توصیه های وزارت بهداشت برای کاهش اثرات ریزگردها بر سلامت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.